vrijdag, maart 28, 2014

Mooie gladde huid zonder dure crèmes

vrijdag, maart 28, 2014



Waar kun je gedurende een leven duizenden euros aan uitgeven? Gezichtsverzorging! Marketing slogans vliegen ons om de oren en ingrediënten als shea boter, aloe, colageen, kokos,  Q10, retinol, perzik, cacao boter, royal jelly, argan olie worden gehyped om de aantrekkingskracht van de crèmes te vergroten.

Maar wist je dat deze crèmes een 'shelf time' moeten hebben van liefst meerdere jaren? En dat daardoor de werking van deze natuurlijke producten compleet verloren gaat? En dat de hoeveelheden die toegevoegd worden vaak zo klein zijn, dat ze hoe dan ook geen zoden aan de dijk zouden zetten?

Vroeger gaf ik handenvol geld uit aan goede crèmes. Clinique en Hannah waren mijn favoriete merken, maar niet goedkoop. Sinds ik me ben gaan verdiepen in voeding en gezondheid, ben ik ook beetje bij beetje mijn gezicht- en huidverzorging onder de loep gaan nemen.

Mijn conclusie: je kunt beter het heft in eigen hand nemen, dan al dat geld te spenderen aan producten die voornamelijk worden verkocht door marketing in plaats van door daadwerkelijk doen wat ze beloven:

  • Crèmes zijn zo duur, omdat ze daardoor beter lijken, begeerlijker worden en om de hele marketing er rondom te kunnen betalen.
  • Je word verleid door jonge vrouwen met een gephotoshopte huid die zo glad en rimpelloos is dat we ons toch eigenlijk echt zouden moeten realiseren dat dit resultaat nooit gehaald zal worden.
  • Veel gebruikte grondstoffen zoals aloe vera, cacaoboter, shea boter, vitamine E, vitamine C e.d. zijn helemaal niet duur.
  • Alle crèmes die verkocht worden, moeten lang houdbaar zijn. Hiervoor moeten ze verhit worden en dit proces doet de werking van veel ingredienten teniet. 
  • Als je de ingredientenlijst van veel crèmes leest, dan kun je je afvragen wat je eigenlijk allemaal op je huid smeert. Je huid is je grootste orgaan en al deze ingrediënten blijven niet op je huid liggen, maar worden opgenomen door je lijf.
In de afgelopen jaren heb ik zelf veel geëxperiementeerd, gelezen en boeken gekocht over hoe je zelf crèmes kunt maken. Uiteindelijk kwam ik op een heel simpele routine die voor mij erg goed werkt.


Mijn Routine

Wasgel
Ik gebruik 2x per dag ('s ochtends en 's avonds) een simpele biologische wasgel of lotion. Voor de normale huid.

Scrubben
Ik scrub mijn huid wekelijks (meestal 1 à 2 keer) met zuiveringszout (baking soda eindelijk in Nederland te koop!). Dit kun je doen door het te mengen met wat biologische wasgel en water of alleen met wat water.

Dagelijks een beetje door je wasgel mengen als je je gezicht wast, werkt ook prima.

Scrubben verwijdert dode huidcellen en stimuleert de aanmaak van nieuwe. Je huid zal er frisser en rustiger uit zien.

Ik gebruik sinds kort dit scrub apparaatje van Olaz, hierdoor kun je beter scrubben dan met de hand en ik ben er erg tevreden over. In Amerika kost het iets van 20 dollar, ik geloof dat je het in Nederland niet kunt krijgen. Philips verkoopt deze, maar die is een stuk duurder a 135 euro. Via Ebay kun je die van Olaz ook kopen voor rond de 50 euro. Óf je vraagt iemand het uit Amerika mee te nemen (+ een paar extra borsteltjes).

Voordat je overweegt om een microdermabrasie behandeling te ondergaan, waarbij de dode huidcellen worden verwijderd, zou ik eerst dit eens een paar weken proberen. Scheelt je een boel geld!




Azijn

Heel belangrijk, zorg dat de PH waarde van je huid zuur genoeg blijft, om ontstekingen tegen te gaan. Door een scrub sessie en de baking soda, daalt de PH waarde vaak te veel. Je kunt hiervoor een toner kopen in de winkel, maar veel goedkoper en simpeler: gebruik een combinatie van appel cider azijn en water. Ik doe 1/3 azijn en 2/3 (liefst gefilterd of uit een fles) water in een klein flesje en na het scrubben en/of schoonmaken van mijn gezicht doe ik een beetje in mijn hand en wrijf het over mijn gezicht. Na een scrub kan dat even prikken, maar dat verdwijnt snel. Laat het even opdrogen voordat je een crème gebruikt. Hier zijn nog een paar andere online recepten voor meer informatie.





Dag en nacht crème
Mijn crème bestaat meestal uit: aloe vera gel (ik gebruik biologische 98% gel van curaloe), kokosolie (cold pressed, te koop bij de biowinkel of online) en/of shea boter, de laatste keer heb ik deze gekocht via amazon toen ik in Amerika was, maar je kunt shea boter ook in Nederland kopen. Soms voeg ik er ook een druppel teatree olie (voor onzuivere huid) aan toe of een beetje granaatappel olie van Weleda.

Je kunt de aloe en olie/boter gewoon in je hand mengen door je handen over elkaar te wrijven en het dan op je gezicht inmasseren. In de ochtend gebruik ik minder vet en 's avonds vaak meer. Wil je het niet elke keer in je hand door elkaar mengen, dan kan je ook een grotere hoeveelheid maken. Hier is het recept:

1 fles aloe vera gel van Curaloe
4 eetlepels cocosolie
2 eetlepels sheaboter
2 theelepels vitamine E
1 theelepel Manuka honing


Deze verhoudingen zijn een benadering van de laatste crème die ik gemaakt heb. Ik zal de volgende keer precieze verhoudingen opschrijven en posten. Eigenlijk is geen enkele verhouding fout. Je maakt een crème door een watercomponent (aloe) en een vetcomponent ( shea en cocos) samen te voegen. Wil je een vettere crème dan voeg je meer vet toe enz. De vitamine E en Manuka honing voeg je toe als conserveringsmiddelen. In de gel van Curaloe zit ook al een conserveringmiddel (als ik me niet vergis lavendel).


Mijn routine puntsgewijs

- gezicht wassen met een biologische wasgel (eventueel met bakingsoda om te scrubben)
- afdrogen en dan wat azijn/water toner er op
- in laten trekken
- crème stevig in de huid smeren zodat de doorbloeding lekker op gang komt. Goed voor je bindweefsel

Extra's

-  1 of 2 keer per week uitgebreid scrubben
- 1  keer per week gezichtsmasker (ik doe het meestal na het scrubben). Je kunt online allerlei natuurlijke recepten vinden. Ik gebruik zelf altijd Manuka honing, een bijzondere honing met veel kwaliteiten (lees deze reviews voor meer info). Smeer gewoon een laagje op mijn gezicht en laat het 20 minuten tot een half uur zitten. Natuur klei lijkt me ook een goede optie en laatst had ik de honing vermengd met een stuk zachte avocado.

Voeding en levensstijl
Je kunt zoveel crème smeren als je wilt, maar als je een ongezonde levensstijl hebt dan zul je dat snel zien aan je huid. Onvoldoende slaap, roken, ongezond eten, alcohol e.d. laten allemaal sporen na op je huid. De wetenschap zegt over het algemeen dat er geen verband is tussen voeding en acne, maar de ervaring leert anders. Mijn man bijvoorbeeld dronk tijdens zijn studententijd rustig een liter melk per dag. Hij had in die tijd veel last van puistjes. Nu drinken we al jaren geen melk meer, maar zodra hij voor de 'lekker' een glas drinkt, krijgt hij er weer last van. Heb je veel puistjes dan is het zeker de moeite waard om zuivel (vooral melk, karnemelk, zoete zuiveldranken) eens een paar weken te laten staan en kijken of het verschil maakt.

Ik heb zelf het idee dat mijn huid onrustig wordt als ik teveel suiker eet, krijg geen puistjes maar wel last van (talg)bultjes. Mijn huid reageert goed op veel water drinken, weinig alcohol, avocado (vind ik heerlijk en eet vaak wel een 1/2 per dag), weinig suiker en elke dag juicen om genoeg nutriënten binnen te krijgen.

Hier is nog een link naar een geweldig overzicht over natuurlijke huidverzorging en producten die goed zijn voor je huid op één van mijn favoriete websites.






Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

7 comments:

  1. Ga de zelfgemaakte crème een keer proberen! Als je googled op Manuka honing kom je dit tegen in verschillende prijsgradaties. Weet jij waar dat hem in zit? Bij de tuinen verkopen ze het bijvoorbeeld voor €9,49. Werkt dit dan minder goed? (http://www.detuinen.nl/specials/manuka-honing/pure-gold-6-manuka-honey.html)
    En weet jij of je ook natuurlijke UV zonnebeschermer aan de crème kan toevoegen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt het best goed uitgelegd. Goedkope Manuka honing heeft geen therapeutische kwaliteiten en ook moet je letten op het keurmerk. Het is populair en daardoor ook een markt voor 'oplichters'. Een potje kost snel 25 tot 30 euro (je doet er eindeloos mee) en als het veel goedkoper is, dan is dat een reden om aan de kwaliteit te twijfelen.

    http://greenbayharvest.co.uk/ps/en/content/16-about-manuka-honey

    Nee, ik weet eigenlijk niet of je er een zonnebeschermer aan toe zou kunnen voegen! Goede vraag, ga ik eens uitzoeken.

    Groet,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bianca,
    Als je googled op '10 oils with natural spf' vind je een lijstje van natuurlijke UV beschermers die je aan je crème kan toevoegen. Wellicht heb je hier wat aan.
    Groeten Cécile
    www.desmaakvancecile.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het beste is om geen make up te gebruiken, zoals ik doe omdat het mag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. is de biologische wasgel voldoende om een laag foundation er af te halen? Ik heb erg last van puistjes, ondanks dat ik al enkele weken geen zuivel meer gebruik, vandaar dat ik altijd foundation op doe als ik over straat ga want ik wil niet meer zonder naar buiten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is biologische wasgel voldoende om een laag foundation er af te wassen? Ik heb erg last van puistjes ondanks dat ik al een tijd geen zuivel meer nuttig, vandaar dat ik er foundation op smeer omdat ik gewoon niet meer over straat wil zonder ivm met puistjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late reactie, ik ben druk bezig geweest met andere dingen en had daarom niet zoveel tijd voor mijn blog. Als je dikke foundation gebruikt, dan misschien twee keer achter elkaar je gezicht wassen. Tegenwoordig meng ik mijn wasgel met een beetje baking soda en dat werkt voor jou denk ik ook goed. Ik merk dat de appel cider azijn belangrijk is om puistjes weg te houden, maar let goed op de verhouding, smeer het nooit onaangelengd op je gezicht, altijd met water. Ik hoop dat je in in de afgelopen maanden minder puistjes hebt gekregen door deze methode. Ik hoor het graag!

      Verwijderen

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top