zondag, juni 13, 2010

Wilde planten en bessen

zondag, juni 13, 2010

Ik ben op dit moment in Frankrijk op vakantie en vind het steeds leuker om te kijken wat er in het wild allemaal groeit dat eetbaar is of een geneeskrachtige werking heeft. Gisteren een grote bos wilde kamille geplukt, kon niet missen ik rook de geur van kamille toen ik er tussen stond. Natuurlijk thuis even gecheckt in mijn kruidenboek of het wel klopte. Van Kamille kun je bijvoorbeeld thee maken, het heeft een kalmerende werking. Ik ga dat verder niet doen, heb het gewoon gezellig in een vaas op de tafel staan.
Vanmorgen kwamen we in het bos een bosbessenveld tegen, met al heel veel rijpe vruchten!  Onze hond had op een gegeven moment ook door hoe ze de bessen zelf van de plant kon krijgen en stond gezellig mee te plukken! Helaas moet je erg oppassen met het eten van wilde vruchten en ga ik ze niet rauw eten (hond krijgt er geen last van, wordt ook ontwormt om de zoveel tijd). In dit deel van Europa komt vossenlintworm voor, de kans op besmetting is heel klein, maar ik ga er denk ik muffins mee bakken of ze anders in ieder geval eerst even verhitten voordat ik ze opeet. Jammer natuurlijk van werkzame stoffen die verloren gaan, maar niks aan te doen!

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

0 comments:

Een reactie posten

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top